Αρχική » Άρθρα - Επικαιρότητα » Άρθρα - Επικαιρότητα 2010 » Ποια είναι η αλήθεια για το έλλειμμα των ΗΣΑΠ. Απάντηση στα δημοσιεύματα

Ανακοινώσεις


Δελτία τύπου



Αλληλογραφία


Επικαιρότητα

Ποια είναι η αλήθεια για το έλλειμμα των ΗΣΑΠ. Απάντηση στα δημοσιεύματα

ΕΝΩΣΗ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΩΝ ΗΣΑΠ
ΣΩΜΑΤΕΙΟ ΗΛΕΚΤΡΟΔΗΓΩΝ ΗΣΑΠ
ΕΔΡΑ ΠΕΙΡΑΙΑΣ (ΜΕΓΑΡΟ Η.Σ.Α.Π. ΠΕΙΡΑΙΑ)
ΠΛΑΤ. ΛΟΥΔΟΒΙΚΟΥ 1
ΤΗΛ 210. 41.19.965 –210. 41.79.482
FAX: 210.41.26.322

Πειραιάς, 20.10.2010

 

 

Προς
Τους κ.κ. Διευθυντές
των κυριακάτικων εκδόσεων των εφημερίδων
«ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ» και «ΕΘΝΟΣ»

Σε δημοσιεύματα των κυριακάτικων εκδόσεων των εφημερίδων «ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗΣ» και «ΕΘΝΟΥΣ» της 17.10.2010, όσον αφορά το θέμα των ελλειμμάτων των ΔΕΚΟ, γίνεται ειδική μνεία στους ηλεκτρικούς σιδηροδρόμους «ΗΣΑΠ ΑΕ», στο μισθολόγιο των υπαλλήλων της εταιρείας, καθώς και ειδική αναφορά στο περιώνυμο επίδομα «ψωμοτύρι».
Πέραν από την καθαρά δημοσιογραφική ανάγκη προβολής του εκάστοτε θέματος κατά τρόπο ελκυστικό, γλαφυρό και, ενίοτε, σκωπτικό ή υπερβολικό, ανάγκη την οποία ως ένα βαθμό κατανοούμε, λόγω του τείνοντος να επικρατήσει «αποκαλυπτικού», δημοσιογραφικού λόγου, είμαστε βέβαιοι ότι οι αναγνώστες σας θα εκτιμούσαν θετικά και την παράλληλη προσπάθεια ενίσχυσης του διαλόγου και διασταύρωσης των δημοσιευόμενων πληροφοριών.
Η παρούσα επιστολή μας πιστεύουμε ότι θα συντελέσει στην προσπάθεια ενίσχυσης του διεξαγόμενου διαλόγου.
Το επίδομα «ψωμοτύρι» υφίσταται πράγματι στο μισθολόγιο των υπαλλήλων της εταιρείας. Το επίδομα «ψωμοτύρι» έλκει την καταγωγή του από την εποχή του Ανδρεάδη και της ΕΗΣ, πριν και από την εποχή της δικτατορίας. Ισούται με δέκα πέντε λεπτά του ευρώ (0,15 €) για κάθε νυχτερινή βάρδια και καταβάλλεται σε κάθε εργαζόμενο που εργάζεται νύχτα (εργάτες γραμμών και νυχτοφύλακες).
Αυτά ως προς τις τυπικές προβλέψεις του επιδόματος.
Στην πραγματικότητα το επίδομα αυτό εδώ και δεκαετίες, δεν λειτούργησε ποτέ ως μισθολογικό επίδομα, αλλά μόνον αρχικά μεν ως παροχή σε είδος, στη συνέχεια δε με απευθείας πληρωμή από το Ταμείο της εταιρείας προς τους δικαιούχους. Να σημειώσουμε ότι ήταν πάγια και προσφιλής τακτική του τότε εργοδότη των ΕΗΣ, προκειμένου να αντιμετωπίσει τις πιέσεις του προσωπικού για αυξήσεις μισθών, να χορηγεί διάφορα επιδόματα σε ομάδες ή ειδικότητες εργαζομένων. Τέτοια επιδόματα υπήρχαν μέχρι πρόσφατα διάσπαρτα, τα πε-ρισσότερα εκ των οποίων έχουν χάσει με την πάροδο των χρόνων την αρχική τους αξία (όπως το επίδομα «ψωμοτύρι»). Ήταν επιδόματα – εκτός μισθού – και παραμένουν «παγωμένα» επί δεκαετίες. Σε μια πρώτη φάση, μάλιστα, απλοποίησης του μισθολογίου μας, δώδεκα επιδόματα τέτοιου είδους και μεγέθους καταργήθηκαν με την σύμφωνη γνώμη των Σωματείων. Υπάρχουν ορισμένα ακόμη, τα οποία παρέμειναν έως σήμερα, εξ αιτίας του ότι δεν προχώρησε η δεύτερη φάση απλοποίησης του μισθολογίου.
Το συνολικό, πάντως, κόστος του επιδόματος «ψωμοτύρι» ανέρχεται στο κολοσσιαίο ποσό των 120,00 € μηνιαίως !!! για το σύνολο των δικαιούχων.
Αυτή είναι η αλήθεια για το περίφημο «ψωμοτύρι» !!!
Η αλήθεια αυτή μπορεί πολύ εύκολα να διασταυρωθεί, είναι δε γνωστή σε εκείνους από τους υπευθύνους του Υπουργείου Μεταφορών, Υποδομών και Δικτύων, που βάλθηκαν να δυσφημήσουν τους εργαζομένους στις συγκοινωνίες και ειδικότερα στους ΗΣΑΠ.
Η ακολουθούμενη τακτική σπίλωσης είναι γνωστή : όταν δεν υφίσταται ίχνος επεξεργασμένης πολιτικής για ουσιαστικές αλλαγές και παρεμβάσεις, όταν δεν υπάρχει πολιτική βούληση για αποκατάσταση και εξισορρόπηση των πραγματικών στρεβλώσεων, τότε ανασύρεται ο εύκολος στόχος : οι εργαζόμενοι και οι «υπέρογκες» αμοιβές τους ευθύνονται για τα ελλείμματα των συγκοινωνιακών φορέων !!!
Για τα ελλείμματα των ΗΣΑΠ ευθύνεται το επίδομα «ψωμοτύρι» !!! Μήπως το επίδομα αυτό ευθύνεται και για την προσφυγή της χώρας στο Δ.Ν.Τ ;
Τα ανωτέρω αναπαράγονται και διακινούνται μεθοδικά και σκόπιμα από τους υπευθύνους με έναν και μόνον σκοπό. Να αποκρύψουν την αλήθεια των αριθμών. Να συσκοτίσουν τις δικές τους, διαχρονικές ευθύνες.

Ποια είναι η αλήθεια για το έλλειμμα των ΗΣΑΠ ;

Η ΗΣΑΠ ΑΕ εμφανίζει, πράγματι, λειτουργικό έλλειμμα. Το έλλειμμα, όμως, αυτό οφείλεται κυρίως και πρωτίστως στο γεγονός ότι η πολιτεία δεν τήρησε και δεν τηρεί τις εκ του νόμου (ν. 2669/1998) υποχρεώσεις της, όσον αφορά την επιδότηση της τιμής του εισιτηρίου.
Δηλαδή, ενώ το κράτος, εφαρμόζοντας κοινωνική πολιτική, αποφάσισε να καθορίζει διοικητικά την τιμή των εισιτηρίων και να προβαίνει σε παροχές (φθηνό εισιτήριο, δωρεάν μετακίνηση επιβατών τις πρωινές ώρες επί χρόνια, δωρεάν μετακίνηση διαφόρων ομάδων πολιτών κ.λπ.), εξ αυτού του λόγου ανέλαβε την υποχρέωση να επιδοτεί τα λειτουργικά έσοδα των ΗΣΑΠ. Με άλλα λόγια ανέλαβε την υποχρέωση να επιδοτεί εμμέσως την τιμή του εισιτηρίου, αλλά παρ’ όλα αυτά δεν τήρησε αυτήν την υποχρέωσή του. Από την θέση σε ισχύ του ν. 2669/1998 έως και σήμερα, το κράτος, μόνον κατά την χρήση του έτους 2003, κατέβαλε στην εταιρεία ΗΣΑΠ ΑΕ την οφειλόμενη εκ του νόμου επιδότηση, με αποτέλεσμα κατά την χρήση αυτήν οι ΗΣΑΠ να παρουσιάσουν λειτουργικό πλεόνασμα.
Σε όλες τις υπόλοιπες χρήσεις από την ισχύ του ανωτέρω νόμου η επιδότηση του εισιτηρίου υπολειπόταν της νόμιμης, κατά δε την χρήση 2009 έφθασε μόλις σε ποσοστό 18% έναντι της πράγματι οφειλόμενης, ήταν δηλαδή ελλειμματική. Αυτό είχε ως άμεσο αποτέλεσμα να εμφανιστεί λειτουργικό έλλειμμα, ευθέως ανάλογο με το ύψος της ελλειμματικής επιδότησης εκ μέρους του κράτους.
Εν όψει όλων των ανωτέρω γίνεται εύκολα αντιληπτό ότι σε μία εταιρεία, όπως οι ΗΣΑΠ, τα λειτουργικά έσοδα είναι απολύτως εξαρτημένα από πολιτικές αποφάσεις.
Τα λειτουργικά έσοδα των ΗΣΑΠ δεν εξαρτώνται από την παραγωγικότητα των εργαζομένων, από την οργάνωση και την αποδοτικότητα της εργασίας τους, από την ανταγωνιστικότητα ή μη των παρεχόμενων υπηρεσιών. Εξαρτώνται απολύτως και ευθέως από έξω – εταιρικές αποφάσεις.
Οι ΗΣΑΠ, εάν το κράτος τηρούσε τις ανειλημμένες δεσμεύσεις και υποχρεώσεις του, θα μπορούσαν να εμφανίζουν σε κάθε χρήση λειτουργικό πλεόνασμα, ώστε από το τελευταίο να καλύπτεται και μέρος των εξόδων εκμετάλλευσης (τόκοι δανείων, αποσβέσεις παγίων, κ.λπ.), τα οποία είναι ιδιαιτέρως αυξημένα, και πάλι εξ αιτίας πολιτικών επιλογών ή καλύτερα πολιτικών οπισθοχωρήσεων.
Αξίζει να σημειωθεί ότι τα έξοδα εκμετάλλευσης εμφανίζονται ιδιαίτερα επιβαρυμένα, εξ αιτίας των τόκων των δανείων που έχει αναγκαστεί να συνάψει η εταιρεία, μέσω ΟΑΣΑ, με επιτόκια, τα οποία κατά τον πρόσφατο δανεισμό της εταιρείας ανήλθαν σε ποσοστό 10% !!!
Έτσι φτάνουμε στο κλείσιμο του κύκλου : το κράτος καθορίζει την τιμή του εισιτηρίου με κοινωνικά κριτήρια και εξ αυτού του λόγου αναλαμβάνει την υποχρέωση να επιδοτεί τους ΗΣΑΠ, το ίδιο το κράτος, εν συνεχεία, αθετεί τις υποχρεώσεις του έναντι της εταιρείας και ταυτόχρονα την οδηγεί σε πανάκριβο δανεισμό για να καλυφθεί το λειτουργικό έλλειμμά της που το ίδιο έχει προκαλέσει. Οι υπέρογκοι τόκοι των δανείων επιβαρύνουν τα έξοδα εκμετάλλευσης και αυτά με την σειρά τους τα οργανικά έξοδα. Ο κύκλος ολοκληρώνεται με την ανακήρυξη των εργαζομένων ως μόνων υπευθύνων για το λειτουργικό και οργανικό έλλειμμα των ΗΣΑΠ !!!
Είναι δυνατόν να γίνεται, μετά από όλα αυτά, λόγος για ελλειμματικούς ΗΣΑΠ; Είναι δυνατόν να ενοχοποιείται, επί σκοπώ δυσφήμησης, το επίδομα «ψωμοτύρι»; Είναι δυνατόν να αποδίδεται το λειτουργικό έλλειμμα της εταιρείας αποκλειστικά και μόνον στις αμοιβές των εργαζομένων και μάλιστα με ψευδή στοιχεία, όταν τα λειτουργικά έσοδα καθορίζονται διοικητικά; Είναι δυνατόν να αγνοείται η τεράστια επιβάρυνση των εξόδων εκμετάλλευσης, εξ αιτίας της υπέρογκων τόκων των δανείων που συνάπτονται για την ανανέωση τόσο του τροχαίου υλικού, όσο και της υποδομής, των σταθμών, των αμαξοστασίων και των γραμμών ;
Μα πάνω από όλα, είναι δυνατόν να διεξάγεται συζήτηση για τους ΗΣΑΠ με όρους αντικειμενικότητας και ουδείς να μην μπαίνει στον κόπο να εξετάσει τις υπερτιμολογημένες προμήθειες και τα υπερκοστολογημένα έργα που εκτελέστηκαν και εκτελούνται; Άραγε απασχόλησε κάποιον αρμόδιο το γεγονός ότι ο αποκλειστικός προμηθευτής τροχαίου υλικού, συστημάτων σήμανσης κ.λπ. των ΗΣΑΠ τα τελευταία εκατό (100) χρόνια είναι μονίμως και συνεχώς η γνωστή σε όλους μας γερμανική εταιρεία SIEMENS ;
Ουδείς άλλος !!! Αποκλειστικά και μόνον η SIEMENS και μάλιστα κάποιες φορές με απευθείας αναθέσεις !!!
Οι εργολάβοι και οι προμηθευτές που λυμαίνονται το δημόσιο και βεβαίως και τους ΗΣΑΠ είναι αμέτοχοι του φαινομένου των ελλειμμάτων ;
Είναι έτοιμος κάποιος να θέσει «τον δάκτυλον επί τον τύπον των ήλων» ;
Θέλουμε να πιστεύουμε ότι παρουσιάσατε καλόπιστα, στα ανωτέρω δημοσιεύματά σας, την κατάσταση των ΗΣΑΠ, βάσει των πληροφοριών και στοιχείων που συλλέξατε. Η παρούσα επιστολή μας αποσκοπεί να διευκολύνει το έργο σας, παρέχοντάς σας στοιχεία και από την «άλλη πλευρά». Είμαστε βέβαιοι ότι θα τύχουν της ανάλογης προσοχής, στο πλαίσιο πάντοτε μίας ανοιχτής, δημόσιας και διαφανούς συζήτησης, την οποία θέλουμε να ενισχύσουμε με κάθε τρόπο.
Παραμένουμε στη διάθεσή σας για ο,τιδήποτε συμπληρωματικό ή επεξηγηματικό.

Για τις Διοικήσεις

Οι Πρόεδροι Οι Γεν. Γραμματείς

Ν. Σιαπάτης Ε. Ρόδης

Κ. Δήμας Π. Παπακωνσταντίνου

Μοιραστείτε το!!!

Σχολιάστε

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *


Πρόσφατα


Ιανουάριος 2022
Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31  

Πρωτοσέλιδα


Σχόλια