15 Ιουλίου 1920 – 15 Ιουλίου 2022
102 χρόνια συνεχούς και συνεπούς συνδικαλιστικής δράσης
Άνοιξη του 1920. Σε μια κρίσιμη και εξαιρετικά δύσκολη περίοδο για το συνδικαλιστικό κίνημα αλλά και γενικότερα για την χώρα «γεννιέται» κάτι καινούργιο στον ηλεκτρικό σιδηρόδρομο Αθηνών- Πειραιώς, στον ΣΑΠ, όπως λεγόταν τότε.
Πρόκειται για ένα Σωματείο, το οποίο τυπικά είναι καινούργιο, διότι στην πραγματικότητα έχει «ζυμωθεί» σε αγωνιστικές διεκδικήσεις, από τις αρχές του αιώνα.
Όπως φαίνεται καταλυτικό ρόλο για τη δημιουργία του έπαιξε η απεργία, που πραγματοποίησαν, στα τέλη Φεβρουαρίου του 1920 οι εργαζόμενοι στον «ηλεκτρικό», με οικονομικά αιτήματα.
Από δημοσιεύματα εφημερίδων της εποχής («Ριζοσπάστης» φ. 24.2.1920) προκύπτει ότι η απεργία προκηρύχθηκε από την Ομοσπονδία εργατών Ηλεκτρισμού, Ηλεκτροκινήσεως και Φωταερίου, η οποία με προκήρυξή της καλεί «άπαντας τους εργάτας, υπαλλήλους του σιδηροδρόμου Αθηνών- Πειραιώς» να πάρουν μέρος στην απεργία, προειδοποιώντας, μάλιστα, ότι εάν δεν γίνουν δεκτά τα αιτήματά τους θα προχωρήσει σε γενική απεργία!
Η απόφαση για την κήρυξη της απεργίας πέφτει σαν… κεραυνός στη τότε διοίκηση του ΣΑΠ και όπως διαβάζουμε σε εφημερίδες της εποχής «ο διευθυντής της εταιρείας ΣΑΠ, κ. Βλάγκαλης» κάλεσε στις 2 μετά τα μεσάνυχτα (!) τους εργαζόμενους στο σταθμό της Ομόνοιας για να τους μιλήσει επί των αιτημάτων τους.
Τελικά, οι εργαζόμενοι πέτυχαν να πάρουν κάποιες αυξήσεις, αλλά το βασικότερο είναι, όπως όλα δείχνουν, πως αποφάσισαν να συγκροτήσουν πρωτοβάθμιο σωματείο για την καλύτερη προώθηση των αιτημάτων τους.
Πραγματικά, στις 19 Ιουνίου 1920 πραγματοποιείται Γενική Συνέλευση των μελών, εγκρίνεται το Καταστατικό και κατατίθεται για έγκριση στο Πρωτοδικείο Αθηνών.
Έτσι, στις 15 Ιουλίου 1920 το Πρωτοδικείο με την υπ’ αριθμ. 2083 απόφασή του εγκρίνει τη σύσταση «Ενώσεως Προσωπικού Ελληνικών Ηλεκτρικών Σιδηροδρόμων».
Το πρώτο Διοικητικό Συμβούλιο αποτελείται: Αριστ. Βεργανελάκης (Πρόεδρος), Ν. Λιοδάκης (Γεν. Γραμματέας) και μέλη οι Γερ. Μαυροκέφαλος, Ν. Τίτσης, Αν. Τούλης, Αν. Μαρίνης, Αγγελ. Κωστάλας, Ιωσ. Βάγιας, Α. Παπαδόπουλος, Χ. Σπυρόπου- λος.
Η πορεία του συνεχίζεται από τότε με πολύπλευρους αγώνες έχοντας πάντα στο επίκεντρο τους εργαζόμενους και τις ανάγκες τους.
Για αυτό εκτός από την δράση της, που σχετιζόταν με την βελτίωση της θέσης των εργαζόμενων στα οικονομικά θέματα και τους όρους δουλειάς πήρε και άλλες πρωτοβουλίες, όπως:
α) Την περίοδο της Γερμανικής κατοχής φρόντισε για την σανατοριακή περίθαλψη των εργαζομένων και των μελών των οικογενειών τους που έπασχαν από φυματίωση και το 1941 ίδρυσε Προμηθευτικό Συνεταιρισμό.
β) Στις αρχές της δεκαετίας του ’50 ξεκινούν την λειτουργία τους οι Παιδικές Κατασκηνώσεις Βαρυμπόμπης και λίγο αργότερα ο Παιδικός Σταθμός στο Ν. Φάληρο.
γ) Η δημιουργία, το 1957, του Ταμείου Αδελφότητας.
δ) Η δημιουργία του ΚΕΑΠ τον Οκτώβριο του 1990
Η χούντα των Συνταγματαρχών της 21ης Απριλίου 1967 θα διαλύσει την «Ένωση», θα απολύσει τους πρωτοπόρους συνδικαλιστές της, μεταξύ αυτών και τον Πρόεδρο Π. Ψαρόγιαννη και τον Γ. Γραμματέα Τ. Τασούλη, αλλά και πολλούς εργαζόμενους μέλη της.
Οι αγώνες συνεχίστηκαν και μετά τη μεταπολίτευση, με κορυφαία την κινητοποίηση, που έγινε το 1980 με διάφορες μορφές και διήρκησε 45 ημέρες, για να τελειώσει με την κατάκτηση μιας σειράς σημαντικών ρυθμίσεων.
Όλα αυτά και πολλά άλλα συγκροτούν την πολύτιμη ιστορική «κληρονομιά» των 102 χρόνων «ζωής» του Σωματείου μας.
Η μελέτη και η ανάμνησή της δεν είναι επετειακό καθήκον. Είναι ένα καθήκον όλων μας. Για να διατηρούμε ζωντανή την ιστορική μνήμη και να διδασκόμαστε από αυτήν, διότι μόνο έτσι θα φανούμε αντάξιοι στους παλαιότερους και θα αφήσουμε μια δουλειά με αξιοπρέπεια στους νεότερους.
Με αυτές τις αρχές πορευόμαστε στο μέλλον!
Για τη Διοίκηση
Ο Πρόεδρος | Ο Γεν. Γραμματέας |
Π. Κοντογιάννης | Γ. Κολαΐτης |
ΣΗΜ: Στο site του σωματείου https://stasy-union.gr/ θα βρείτε περισσότερες πληροφορίες για την 100ετή και πλέον ιστορία και πλούσιο φωτογραφικό υλικό
ΤΑ ΘΕΡΜΆ ΣΥΛΛΥΠΗΤΉΡΙΑ ΜΟΥ ΣΤΗΝ ΟΙΚΟΓΈΝΕΙΑ ΤΟΥ
[…] συνδικάτο εργαζομένων στη ΣΤΑΣΥ που καλύπτει τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς (τραμ, μετρό, […]
Προφανώς έχετε παρανοήσει κάτι. Αναστείλαμε την κινητοποίηση μας και πενθούμε. Πενθούμε τους νεκρούς συνάδελφους, πενθούμε τους συμπολίτες μας που έφυγαν…
Με βαθιά θλίψη στις καρδιές μας για το τραγικό σημερινό δυστύχημα, το μεγαλύτερο ίσως στην ιστορία του ελληνικού σιδηροδρόμου, ως…
[…] ΚΑΤΑΓΓΕΛΙΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΡΟΣΑΓΩΓΗ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΟΥ ΤΗΣ ΣΤΑΣΥ17 Οκτωβρίου 2022 […]